FőoldalSportÜgyvédkeresőJogiprogramKresztesztJuniorEgyetem

BELÉPÉS
Azonosító:

Jelszó:

Új felhasználó vagy? Regisztráció
Elfelejtett jelszó
HÍRLEVÉL
Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy időben értesüljön a legfrissebb híreinkről és szolgáltatásainkról.
TESZTEK
ÜGYVÉDKERESŐ
JOGIPROGRAM


Gátlások és gátlástalanok. Korrupció a közigazgatásban.
Hol vannak már azok a "régi szép idők" amikor emberek sunnyogtak nagy táskákkal, a táskákban pénzzel - vagy dokumentumokkal -  azt átadták egy parkban vagy kocsmában, és valami elintéződött, aminek az elintézése egyébként és általában valamilyen jogszabályba ütközött.

Magyarország hatalmasat "fejlődött" a 90-es évek vadprivatizációs korszaka óta ebben a tekintetben is.

A mai korrupciós játékszabályok a jogszabályok által legálisan igénybe vehető lehetőségek tárházának alkalmazásán keresztül valósulnak meg az eseti döntéshozók számára. A  korrupciós lehetőségek olyan jogi fogalmak mögé bújnak, mint jogszabályok szövegében  megjelenő "mérlegelési jogkörök", a határidők "meghosszabbításának" egyedi lehetősége  vagy hogy még jobban táguljon a kör az "egyéb érdekeltek" fellebbezési jogának kiterjesztése és folyamatos kiterjesztési kísérletei.

A korrupciós lehetőségek megteremtése ma már döntően nem valamilyen  jogellenes cselekvés, hanem egyszerűen a joggal való élés! Illetve összességében a joggal való visszaélés, amely szinte kivédhetetlen, mert a döntéshozók  minden esetben arra hivatkoznak, hogy amit tesznek, ahhoz joguk van. Aztán a "nem cselekvésből" az időhúzásból tehát a jogilag védhető magatartásból az érintett szenvedő fél vagy ért vagy nem..... Előbb-utóbb érteni szoktak.

A közigazgatás külön állatorvosi lovai a "szakigazgatási szervek" amelyek között hatósági jogkörökkel felruházott, privatizált vállalatokat ugyanúgy találunk, mint  állami szerveket. Aki már kért pl. építési engedélyt és látta hány fajta hozzájárulás kell a kiadásához, az pontosan tudja azt is miről beszélünk.

Néha már az a gyanúja a szakmabelieknek, hogy eleve megrendelésre kerülnek bele bizonyos szövegrészek a jogszabályokba.  A másik alapvető eset az, amikor eleve kimaradnak olyan rendelkezések a szövegből amelyről mindenki tudja, hogy a hiányuk jogbizonytalanságot eredményez majd, amelyet egyedi döntéssel töltenek ki az érintett döntéshozók....

Kinek az érdeke  - tehetjük fel ilyenkor a klasszikus kérdést ? Sok esetben nem nehéz a megfejtés, de most olyan jelenséggel találtuk magunkat szembe, amely még a maga nemében is párját ritkítja.

Az igazságügyi és rendészeti miniszter 42/2007 (VIII.29) IRM rendelete szerint
"az egyszerűsített  cégeljárás esetében a cég bejegyzésének közzététele ingyenes."

Az "ingyenesség" hírét a cégalapításokkal kapcsolatos változások körében a tömegkommunikáció is terjesztette.

Ez a rendelet 2007 szeptember 1-én (szombat) lépett hatályba.  A jogszabály következő mondata így szól:
" E rendelet 2007. szeptember 2. napján hatályát veszti." Ez a nap vasárnapra esett.

Ha van politikai népszerűségi korrupció akkor ez az. Nagy kár, hogy a jogalkotás karikatúrát csinálva önmagából statisztál a népszerűségi indexekhez, és az ilyen fajta PR jogszabályok teremtik meg a pozitív hírértéket. Úgy, hogy a valóságban szombatról vasárnapra az égvilágon semmi nem törénhet.